Automotive software
De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip ...
Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.
In België worden auto's zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt.
Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid).
Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.
Vaak wordt een motor d.m.v. chiptuning "rijker" afgesteld - de motoren draaien tegenwoordig erg "arm" ivm de huidige milieu eisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter. Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl).
Meten is weten
AWD Testbank
Bij ons kan je ook tercht voor een vermogengstest .
Voorwiel & achterwiel aangedreven wagens kunnen getest worden , zelfs permanente 4x4
Na de test worden de resultaten afgedrukt