On Board Diagnostics
Via OBD (On Board Diagnostics) worden de gegevens van het motormanagement uitgelezen via de storingsdiagnosestekker en vervolgens gewijzigd.
Bij OBD tuning komt er geen soldeerbout aan te pas. De levensduur van de motor wordt bij verantwoord chiptuning niet bekort, maar er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de motor zelf vaak niet het enige verschil is tussen 2 auto's.
Bijvoorbeeld TDI motoren van respectievelijk 90 pk en 110 pk zien er computeroptisch hetzelfde uit, maar er zijn wel degelijk verschillen in turbo, oliekoeler, oliepomp, intercooler enzovoort.
Motorenfabrikanten bouwen gelukkig wel een behoorlijke (mechanische) veiligheidsmarge in. De leeftijd of kilometerstand van de motor maakt wel degelijk uit. De motor in een auto die meer dan 250.000 km heeft gelopen zal niet meer zo snel in aanmerking komen voor chiptuning. Storingen zijn zeer zeldzaam, mits de chiptuning door een gerenommeerd chiptuningbedrijf is uitgevoerd.
De motor moet na het chiptunen zorgvuldig warmgereden worden. Aan de elektronica is na chiptuning bij een goede tuner van buitenaf niets bijzonders te zien en ook met een diagnose-apparaat bij de dealer kan de gewijzigde software niet worden herkend.
Het vermogen en koppel zijn natuurlijk wel te meten op een vermogentestbank.